Hvordan bli en god og effektiv saksbehandler?
Saksbehandlerskolen - Modul 2

Samling 1 - Saksutredningsfasen, samtykke, verge og nærmeste pårørende
Deltakerne får et godt innblikk i hvordan en sak skal utredes. De får kompetanse i hvordan viktige rettigheter i saksutredningsfasen skal ivaretas, samtidig som saksbehandlingen er effektiv - en trygghet på hva som er godt nok.
- Saksutredning
- Enkeltvedtak og “helsesaker”
- Medvirkningsrett
- Utredning behov for tjenester (IPLOS)
- Foreløpig svar - Forhåndsvarsel
- Saken skal være forberedt og opplyst
- Partens rett til å uttale seg
- Rett til å la seg bistå
- Hvilken betydning har søknaden og dens innhold?
- Samtykke og samtykkekompetanse
- Verge og nærmeste pårørende

Samling 2 - Hvordan skrive gode vedtak?
Deltakeren lærer å skrive gode vedtak. Deltakeren skal sitte igjen med god kunnskap på hva som skal med i et vedtak og hvordan vedtaket skal bygges opp.
- Vedtaksmyndighet
- Formkrav enkeltvedtak
- Hvor detaljert skal vedtaket være?
- Krav til begrunnelse og begrunnelsens innhold
- Hjemmel
- Underretning
- Klageadgang med mer
- Tips og råd til skriving av vedtak
- Hvordan effektivisere saksbehandlingen?

Samling 3 - Utmåling og tildeling av tjenester
I denne bolken lærer deltakerne om utmåling og tildeling av tjenester, adgang til å sette vilkår og iverksettelse av vedtak. Deltakerne får også en oversikt over forskrift om egenandeler ved helse- og omsorgstjenester.
- Utgangspunkt for utmåling og tildeling
- Sykehjem - heldøgns omsorgstilbud
- Helsehjelp i hjemmet
- Personlig assistanse
- Dagaktivitetstilbud
- Veiledning og opplæring av pårørende
- Adgang til å sette vilkår ved tildeling
- Når skal tjenestene iverksettes?
- Kort om egenandeler ved helse- og omsorgstjenester

Samling 4 - Klage og omgjøring av vedtak - Revurdering av tjenester
Deltakeren får en oversikt over bestemmelsene om klage, omgjøring av vedtak og revurdering av tjenester. De lærer seg hvordan skrive oversendelsesbrev for å få effektiv klagesaksbehandling og hvordan skrive enkle og gode vedtak når klager gis medhold.
- Hva kan påklages?
- Hvem kan klage?
- Klagefrist
- Forskjellen på klagesaksforberedelse og klagebehandling
- Hvordan skal saken forberedes for klageinstansen?
- Utsatt iverksetting av vedtak
- Endring av vedtak som ikke er påklaget
- Skille mellom endring til fordel og endring til ugunst
- Revurdering av tjenester